מה זה ADHD?

לפי הספרות הפרעת קשב היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ- 5-10% מכלל אוכלוסיית הילדים בגיל בית-ספר. בשנים האחרונות יש יותר אבחון להפרעות הקשב והריכוז וכן בעידן POST COVID אנחנו רואים עלייה בשכיחות.

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder

בעברית הפרעת קשב ופעלתנות יתר. אפשר להבין שיש מרכיבים שונים לאבחנה.
פעם, המחשבה הייתה, "טוב, יש רק לילדים", היום אנחנו עדים למתבגרים רבים, ובאופן משמעותי למבוגרים שסובלים מהתופעה.

האם המתבגר שלכם יכול להתמקד ולהתחיל לעבוד על שיעורי בית? להשלים משימות בזמן? האם המתבגר/ת שלכם חרד? האם קיים קושי בדימוי העצמי? האם יש לו/ה קושי במערכת יחסים איתכם? עם אחרים? האם יש לו/ה חברים? האם הוא/היא מרגיש כועס או עצבני? חוסר ערך עצמי?
ייתכן שזה הזמן והמקום לנסות ולבדוק אם ההפרעה הראשונית היא לא הפרעת קשב.

המעבר מילדות לבגרות יכול להשפיע בצורות רבות על ההופעה של הפרעת הקשב. לפעמים מרכיבי ההפרעה מתמתנים וצריך לשנות את הטיפול התרופתי בלבד.
ולעיתים מרכיבי ההפרעה מתגברים ולכן יש צורך באבחון ADHD מחדש.

התסמינים של הפרעת קשב וריכוז:

ADHD (הפרעת קשב וריכוז) היא הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת בילדים ובמתבגרים כאחד. ישנם 3 סוגי הפרעות קשב וריכוז המאופיינים בדפוסים מתמשכים של חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות המפריעים לתפקוד היומיומי ולהתפתחותו. הבנת התסמינים העיקריים של ADHD חיונית לזיהוי מוקדם וניהול מתאים.

בואו נעמיק בכל סימפטום ונספק דוגמאות מציאותיות כדי לצייר תמונה ברורה יותר של האתגרים שעומדים בפני אנשים עם ADHD:

קשיי ריכוז והסחת דעת בקלות

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לעתים קרובות להתמקד במשימות או בפעילויות, ונעשים בקלות על ידי גירויים חיצוניים. לדוגמה, במסגרת כיתתית, ילד עם הפרעת קשב וריכוז עשוי למצוא את זה מאתגר לשים לב להוראות המורה עקב רעש של חברים לכיתה מדברים או הסחות דעת חזותיות על הקירות.

קושי בביצוע משימות – 

אנשים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים להתקשות בארגון וביצוע משימות, במיוחד אלה הדורשות מאמץ מנטלי מתמשך. דמיינו לעצמכם נער עם הפרעות קשב וריכוז שמתקשה להשלים פרויקט בית ספרי. אולי יש להם רעיון מצוין, אבל מוצאים את זה מאתגר לבצע את השלבים הדרושים, וכתוצאה מכך משימה לא הושלמה או שהסתיימה בחופזה.

קושי בביצוע משימות בזמן –

עמידה בזמנים יכולה להיות אתגר משמעותי עבור אנשים עם ADHD. לדוגמה, סטודנט עם הפרעת קשב וריכוז עשוי להתקשה להגיש מטלות בזמן למרות שיש לו את הידע והיכולת להשלים אותן. זה יכול להוביל ללחץ מוגבר ולביצועים אקדמיים נמוכים יותר.

הערכה עצמית נמוכה – 

ילדים ובני נוער עם הפרעת קשב וריכוז עלולים לחוות הערכה עצמית נמוכה עקב קשייהם לעמוד בציפיות והמשוב השלילי שהם מקבלים לעיתים קרובות. הם עלולים להרגיש לא מתאימים או נשפטים על ידי אחרים, מה שיכול להשפיע על תחושת הערך העצמי הכוללת שלהם ולהפריע לרווחתם החברתית והרגשית.

נטייה לשכוח דברים – 

שכחה היא סימפטום שכיח של ADHD. דמיין ילד עם הפרעות קשב וריכוז ששוכח לעתים קרובות להביא הביתה את שיעורי הבית שלו או פריטים חשובים כמו תיק הגב או קופסת האוכל. שכחה זו עלולה להוביל ללחץ ותסכול נוספים הן עבור הילד והן עבור הוריו.

חלומות בהקיץ – 

אנשים עם הפרעת קשב וריכוז עלולים להיראות אבודים במחשבותיהם או בחלומות בהקיץ. הם עלולים להיסחף במהלך שיחות או לאבד את תחושת הזמן בזמן שהם מעורבים במשימה. חלימה בהקיץ יכולה להשפיע על יכולתם להתמקד ולבצע משימות ביעילות.

אבוד בזמן, עיכובים ואיחורים תכופים – 

ניהול זמן הוא אתגר משמעותי עבור אנשים עם ADHD. הם עשויים להתקשות להעריך את הזמן במדויק, מה שיגרום לאיחור תכוף או החמצת פגישות. לדוגמה, נער עם הפרעת קשב וריכוז עלול לזלזל בעקביות את הזמן שלוקח להתכונן בבוקר, ולגרום לו לאחר לבית הספר או להתחייבויות אחרות.

פטפטנות – 

דיבור מוגזם וקושי להמתין לתורם לדבר הן תכונות נפוצות אצל אנשים עם ADHD. דמיינו לעצמכם ילד בדיון קבוצתי שמפריע לאחרים באופן עקבי, להוט לחלוק את מחשבותיהם או חוויותיהם. פטפטנות זו עלולה לשבש את דינמיקת התקשורת ולהפריע לאינטראקציות חברתיות אפקטיביות.

קושי לגשת למבחנים –

הם מחזירים מבחן עם דפים ריקים. כאשר הם מתמודדים עם מבחנים או בחינות, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז עלולים לחוות חרדה מוגברת ולהתקשה להיזכר במידע או להתרכז לתקופות ממושכות. זה יכול להוביל לתשובות ריקות או חלקיות על עבודות מבחן, למרות הידע וההבנה של החומר.

חוסר שקט ו"קוצים בישבן" – 

היפראקטיביות היא סימפטום מרכזי של ADHD. ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים למצוא את זה מאתגר לשבת בשקט או להישאר במקום אחד לתקופה ממושכת. הם עלולים להתפרע כל הזמן, להקיש ברגליהם או לשנות תנוחות. ניתן לדמות את חוסר השקט הזה ל"קוצים בישבן", שכן הוא יוצר דחף פנימי להמשיך לזוז.

החלק המשמעותי בתסמינים אלו הוא פגיעה בתפקודים הניהוליים.

מה הם התפקודים הניהוליים?

אלו הם אוסף של תפקודים קוגניטיביים גבוהים כמו תכנון רצף פעולות על מנת להשיג מטרה, התמקדות במשימה ברגע נתון – למשל מעבר ממשימה אחת לשנייה וגם אחראים על דיכוי הדחף לבצע פעולה שאיננה רצויה.

אנו זקוקים לתפקודים אלה לחיים היומיומיים שלנו, ואין ספק שפגיעה ביכולות הניהוליות משפיעה לרעה על ביצוע משימות, השלמתן, והכי חשוב תיכנונן.

נוירוכימיה – לפי התיאוריה הפרעת הקשב מתפתחת עקב ירידה במוליכים עצביים וכימיקלים מעוררי פעילות עצבית בעלי תפקיד בחשיבה ותשומת הלב. ביניהם חשוב לציין את הדופמין, נוירואפינפרין וסרוטונין. ולכן, הטיפולים התרופתיים מתמקדים בשינוי נוירו-כימי.

לסיכום, זיהוי תסמינים אלה והשפעתם בעולם האמיתי חיוני בזיהוי ותמיכה באנשים עם ADHD. אבחון מוקדם והתערבויות מתאימות, כגון טיפול התנהגותי, תרופות והתאמות חינוכיות, יכולים לשפר משמעותית את חייהם של ילדים ובני נוער עם הפרעת קשב וריכוז, ולאפשר להם למצות את הפוטנציאל שלהם.

אני מזמינה אתכם לצור קשר ולבדוק היתכנות לביצוע אבחון הפרעות קשב וריכוז במרפאת באלנס.

ד"ר שרון צחורי

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,
בעלת מרפאת קשב וריכוז Balance, בגני תקווה

אודות
מרפאה לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז, קרית אונו - באלנס - Balance, לוגו

מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם

פוסטים אחרונים

מהתקשורת

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 102FM

אהבה לADHD - שיחה עם מיכל צפיר

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 103FM

הכי טוב של כולנו עם ADHD - שיחה עם מעיין אדם

רשתות חברתיות