איך נראית חרדה אצל ילדים?

חרדה היא חלק נורמלי מהחיים עבור ילדים ומבוגרים כאחד. עם זאת, אם החרדה של ילדכם נראית מוגזמת או לא פרופורציונלית למצב, זה עשוי להיות סימן לבעיה משמעותית יותר. חיוני להכיר בחרדה ראשונית ומשנית אצל ילדים, במיוחד אם הם מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז.

חרדה ראשונית היא כאשר ילד מתקשה לווסת מתח וחרדה מאז הילדות המוקדמת, והיא נפוצה. חרדה משנית היא חרדה הנגרמת מהפרעות אחרות כמו ADHD או לקות למידה. ביצוע אבחון מדויק הוא חיוני לפיתוח תוכנית טיפולית מתאימה עבור הילד.

אז מהי חרדה חברתית?

חרדה חברתית היא סוג ספציפי של חרדה המתרחשת במצבים חברתיים. הוא מאופיין בפחד להיות נבוך, מושפל או נשפט על ידי אחרים. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים להיות מועדים יותר לחרדה חברתית עקב קשיים באינטראקציות חברתיות ואימפולסיביות.

הטיפול בחרדה אצל ילדים

עבור ילדים עם חרדה משנית הנגרמת על ידי ADHD, ייתכן שיהיה צורך בייעוץ משפחתי, טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי. עם זאת, לפני בחינת אפשרויות אלה, ישנן טכניקות פשוטות שהורים יכולים לנסות לעזור לילדם להתמודד עם חרדה:

הבנת הפחדים

הקשיבו לילדכם ונסו להבין את הפחדים שלו לפני שתנסו "לתקן" להם את הפחד. אל תקפוץ למסקנות – ואל תניח שהאמירה "אל תדאג" תעזור. לילדים צעירים מכדי לבטא פחדים, זה עשוי לעזור להם לצייר תמונה מוחשית יותר.

בקשו מילדכם לדרג את הפחד שלו בסולם של 1 עד 10 ונסו ולזהות טריגרים ברורים לחרדה שלו. הכירו ברגשותיהם ועודדו את ילדכם לדמיין תרחיש מרגיע, כמו כתיבת מילים על לוח מחיק, שיר שמח או בובה שחוזרת על ביטוי מנחם.

שואלים את הילד איך להפוך את המצב לפחות מפחיד

עזרו לילדכם לפתח אסטרטגיות התמודדות, כגון הזמנת חבר למפגש ביתי או בילוי ביציאה מתוכננת. שיחה עם ילדך מראש יכולה לעזור לו להרגיש שהוא יותר בשליטה על המצב.

לימוד טכניקות הרפיה

פעילות גופנית (חוג), שיעורי יוגה, תרגול נשימות עמוקות – אלו חלק מטכניקות להרגעה עצמית שיכולות להיות יעילות ביותר עבור ילדים עם חרדה. עודד את ילדך לפתח טכניקות הרגעה משלו, כגון חיבוק כרית או משחק עם חיית מחמד. בסופו של דבר, זה תלוי בילד ללמוד לנהל את החרדה שלו.

טיפולים קיימים לחרדה בילדים

בנוסף לטכניקות שהוזכרו לעיל, קיימים טיפולים מבוססים בחרדה בילדים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) משמש בדרך כלל כדי לעזור לילדים לזהות ולאתגר את מחשבותיהם החרדות ולפתח מיומנויות התמודדות. תרופות, כגון מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים (SSRI), עשויות להירשם גם במקרים חמורים.

התמודדות עם חרדה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

כאשר מתמודדים עם חרדה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, חשוב להתייחס גם לתסמיני הפרעת קשב וריכוז וגם לתסמיני החרדה. ניהול יעיל עשוי לכלול שילוב של תרופות, טיפול התנהגותי ותמיכה מהורים ומורים.

יצירת סביבה מובנית, הצבת ציפיות ברורות ומתן חיזוק חיובי להתנהגויות מתאימות יכולים גם הם להיות מועילים. זה חיוני לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות, כולל רופאי ילדים, פסיכולוגים ומחנכים, כדי לפתח תוכנית טיפול פרטנית הנותנת מענה לצרכים הספציפיים של הילד.

על ידי הבנה והתייחסות לחרדה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, ההורים יכולים למלא תפקיד מכריע בתמיכה ברווחה הרגשית של ילדם ובהתפתחות הכללית. 

לא בטוחים אם ילדך בחרדה?
חושבים שילדכם זקוק לאבחון כלשהו?
צרו איתי קשר לתיאום וייעוץ.

ד"ר שרון צחורי

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,
בעלת מרפאת קשב וריכוז Balance, בגני תקווה

אודות
מרפאה לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז, קרית אונו - באלנס - Balance, לוגו

מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם

פוסטים אחרונים

מהתקשורת

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 102FM

אהבה לADHD - שיחה עם מיכל צפיר

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 103FM

הכי טוב של כולנו עם ADHD - שיחה עם מעיין אדם

רשתות חברתיות