דחיינות והפרעת קשב אצל ילדים

באופן לא מפתיע ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם ילדים שנוטים לדחיינות. הסיבה היא לא בגלל שהם עושים דווקא או דוחים דברים בכוונה- יש להם קושי אמיתי בתחושת הזמן שלהם. בנוסף, קיים גם קושי בהתנעה, התחלת הפעולה עצמה. למה זה קורה ואיך מטפלים בזה?

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים להיות דחיינים:

לילדים עם קשיים של קשב וריכוז יש כאמור קושי אמיתי לאמוד את הזמן שלהם. משימה פשוטה יכול לקחת להם זמן רב למרות שהיו בטוחים שיסיימו אותה מהר ולהיפך, משימה ארוכה ומסורבלת שהיו בטוחים שתיקח להם זמן רב עלולה להסתיים בקלות ובמהירות.

כמו כן לא תמיד הם מצליחים להקים את עצמם ולהתחיל את הפעולה הנדרשת ואת המשימה שקיבלו. לא תמיד יש להם מספיק מוטיבציה, רצון או חשק ולעיתים זה אף חשש לנסות משהו חדש. הסטת הקשב לדברים יותר מעניינים מושך אותם לא מעט ומפריע להם להתחיל את הפעולה הנדרשת.

קושי נוסף בביצוע הפעולות בזמן הוא שקשה להם לתעדף את המשימות לפי החשיבות של המשימות ולכן ייתכן ויתחילו לבצע דווקא את המשימה הכי פחות חשובה במקום את זו החשובה יותר.

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חוששים להיכשל, להשקיע זמן ולא להצליח, בטוחים שלא יצליחו ומפחדים מביקורת שלילית. כל אלה ביחד מפריעים להם לבצע את הפעולות בזמן והתוצאה היא: דחיינות.

איך להתמודד עם דחיינות של ילדים עם בעיית קשב וריכוז?

  1. נסו להבין מה היא הסיבה שבגללה הילד דוחה את המשימה. האם היא קשה לו? האם הוא צריך דחיפה קטנה בכדי להתחיל? האם יש לו יותר מדי משימות והוא צריך לארגן את כולן בסדר הנכון?
  2. בהתאם לסיבה שבגללה נוצרת הדחיינות מצאו את הפעולה שתסייע לו. אם לדוגמא קשה לילדה להתחיל לסדר את החדר, בצעו איתה את הפעולות הראשונות ומשם היא תמשיך. אם לילד קשה לקבוע מתי הוא מתחיל ללמוד למבחן – קבעו שעה מדויקת וזמן מדויק בהם הוא ישב וילמד.
  3. חלקו את המשימה לשלבים קצרים וברי ביצוע. כך הילדים יחששו פחות מביצוע המשימה, יצליחו להתמיד בביצוע של כל אחד מהשלבים ויחוו יותר הצלחות לאורך ביצוע המשימה.
  4. השתמשו בתזכורות כגון צלצול של שעון, התראה בנייד או טלפון מכם לוודא שאכן בוצע או להזכיר לבצע.
  5. חזקו את הילדים שלכם לאחר כל שלב בביצוע המשימה ולאחר סיום המשימה כולה בכדי שיחווה הצלחה וירצו לבצע משימות דומות בעתיד.

חשוב לזכור שמדובר בקושי אמיתי של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז שאינו נובע מזלזול בהורים או במורים או בעצלנות. חשוב לאבחן ולזהות את מקור הקושי ולסייע לילד להתגבר עליו תוך תמיכה ועידוד באופן קבוע שיחזרו את הערך העצמי שלו ואת היכולת להצליח לבצע משימות שונות.

לאבחון וטיפול מוזמנים לצור קשר.

ד"ר שרון צחורי

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,
בעלת מרפאת קשב וריכוז Balance, בגני תקווה

אודות
מרפאה לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז, קרית אונו - באלנס - Balance, לוגו

מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם

פוסטים אחרונים

מהתקשורת

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 102FM

אהבה לADHD - שיחה עם מיכל צפיר

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 103FM

הכי טוב של כולנו עם ADHD - שיחה עם מעיין אדם

רשתות חברתיות