איך להציב גבולות לילדים ולמתבגרים

בעשורים האחרונים נדמה שהמושג סמכות הורית איבד מהחשיבות שלו והסמכות כסמכות כבר כמעט ואינה קיימת. הורים רבים מוצאים את עצמם מוותרים ומתקפלים לרצונות הילדים שלהם במקום להציב להם גבולות ולהחליט על האג'נדה הביתית. אבל ילדים בכל גיל צריכים לוח זמנים מסודר, הורים סמכותיים ועקביים וכן, גם גבולות. במיוחד ילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

החשיבות של סמכות הורים והצבת גבולות לילדים ומתבגרים:

אנחנו ההורים יודעים מה טוב עבור הילדים שלנו ופועלים בכדי שיהיו להם חיים טובים. אנו דואגים לבריאות שלהם, להשכלה, לחפצים אישיים, למזון ולכל דבר שקשור אליהם. אנו פועלים לטובתו של הילד ולכן חשוב שנבין שגם כאשר אנחנו מציבים גבולות ברורים או מסרבים לו- אנו עושים זאת לטובתו ולמענו.

כאשר אומרים סמכות הורית לא מתכוונים להורה שמשליט טרור וסדר ומחליט בעצמו מה יבוצע ורק מנחית הוראות מלמעלה. מדובר בהורה החלטי שבטוח בחינוך שהוא מעניק לילדיו וחש מספיק בטוח בה בכדי לשתף את הילדים בדרך, בהחלטות, להסביר את מה שעומד מאחוריהן וגם לקבל את דעתו של הילד. הורה סמכותי יכול גם לחזור בו מהחלטה מסוימת לאחר קבלת הסבר שמתקבל עלי דעתו מהילד ולהתחשב בצרכים וברצונות שלו.

הצבת גבולות היא חלק מאוד חשוב וברור מסמכות הורית וכך מתאפשרים חיים תקינים בבית, במסגרות וגם לאחר מכן כאשר אותם ילדים יתבגרו ויצאו לחיים עצמאיים. ממש כמו חברה או ארגון – ההורים הם המנהלים בבית שדואגים שהבית יתנהל כשורה ותפקידם הוא להכתיב את השגרה ואת הכללים, להציב את הגבולות ואת מה שיקרה אם עוברים אותם. הורה שלא שלוט בשגרה ובמה שנעשה בבית לא יצליח לנהל את השגרה בצורה תקינה.

למרות שילדים לא תמיד אוהבים גבולות, הם עוזרים להם להקשיב לכללים, לכבד את ההורים שלהם ואת הסמכות והם גם מכוונים אותם בדרך הנכונה. ילד אשר לומד לחיות לפי מוסכמות בבית ולכבד כללים ידע להשתלב בחברה ביתר קלות ולחיות לפי מוסכמות חברתיות בעתיד.

סמכות הורית והצבת גבולות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז:

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז כשם ההפרעה מרוכזים פחות ומקשיבים פחות. קשה להם להתארגן, לסדר לבצע ולהתמיד וקשה להם לשבת לאורך זמן. לכן הצבת הגבולות והתנהלות לפי כללים עוד יותר חשובה להורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז.

ברגע שיש כללים ברורים, גבולות הגיוניים והורים סמכותיים, אותם ילדים ידעו כיצד להתנהל ובאיזו מסגרת. כמובן שיש להתאים את החוקים הגבולות והכללים ליכולות של הילדים ולבוא לקראתם אך לא לוותר להם לגמרי שכן ילד היפראקטיבי או ילד בעל קשיי קשב, אשר לא יציבו לו גבולות בתור ילד, יגדל להיות מבוגר שאינו מצליח להתנהל בתוך מסגרת ולעמוד בדרישות ולא יצליח להשתלב כיאות בחברה.

אם אתם חשים שילדיכם קיים קושי – מוזמנים לפנות אלי לייעוץ ואבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומתבגרים.

ד"ר שרון צחורי

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,
בעלת מרפאת קשב וריכוז Balance, בגני תקווה

אודות
מרפאה לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז, קרית אונו - באלנס - Balance, לוגו

מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם

פוסטים אחרונים

מהתקשורת

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 102FM

אהבה לADHD - שיחה עם מיכל צפיר

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 103FM

הכי טוב של כולנו עם ADHD - שיחה עם מעיין אדם

רשתות חברתיות