קושי בהתארגנות

יש ילדים שהם מאוד מסודרים ומאורגנים. הם קמים בבוקר, מבצעים את המטלות שלהם, לומדים לפי ההנחיות במסגרת ולאחר מכן מבצעים את הפעולות בקלות במהלך היום. לעומתם יש ילדים עם קשיי קשב וריכוז אשר כקשר ישיר לכך יש להם גם קושי בסדר וארגון. למה זה קורה ואיך אפשר להתנהל נכון?

מדוע לילדי ADHD יש קושי בסדר וארגון ואיך אפשר לעזור להם?

ההגדרה של הפרעת קשב וריכוז, שכולנו מכירים לפי האותיות ADHD היא בעצם הפרעה נוירולוגית שגורמת לקשיים ביכולת להתרכז לאורך זמן, לפצל קשב, ולווסת רגש. מתוך כך נוצרת התנהגות אימפולסיבית, פזיזה והיפראקטיבית.

מוכר לכם? כנראה שיש לכם אחד או אחת כאלה בבית. נכון, לא כל ילד עם קשיי קשב וריכוז יסבול מקשיים בסדר וארגון אך מדובר בהרבה מאוד ילדים ובקשר מאוד ברור ובולט בין השניים.

איפה מתעוררים הקשיים בסדר וארגון?

  • בהתארגנות בבוקר למסגרות
  • בהכנת החומר הלימודי לבית הספר ובהתנהלות השוטפת בכיתה
  • ביכולת לשבת ולהקשיב לאורך זמן במהלך יום הלימודים או בפעילות לאחר בית הספר
  • בקשרים החברתיים לאחר הלימודים

כאשר ילד חווה קשיים שכאלה הוא חווה גם כישלונות והפסדים דבר שעלול להוביל למצב של ערך עצמי נמוך. בכדי שזה לא יקרה חשוב לפתח אצלו תחושה של מסוגלות ולסייע לו בסדר וארגון.

למה ילדים צריכים שתהיה להם היכולת של סדר וארגון?

כאשר ילדים מסודרים ומאורגנים הם מוצאים את החפצים שלהם: משחקים, בגדים, צעצועים – הם יודעים את מקומם. כמו כן, מדובר ביכולת לתכנן וביכולת לפתור בעיות, להגדיר יעדים ולדעת כיצד לנהל את היום.

כישורים של סדר וארגון בגיל צעיר מסייעים לילדים לשפר את ניהול הזמן שלהם ומגדילים את הסיכוי להשיג את המטרות ולעמוד במשימות באופן מלא.

איך מתמודדים עם קשיים בסדר וארגון אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז?

  1. הגדירו ביחד עם הילד או עבורו – בהתאם לגיל, הגדירו את הקושי הספציפי שלו. יש ילדים שקשה להם להתארגן בזמן בבוקר ומאחרים, יש ילדים שקשה להם לארגן את התיק לבית הספר וכן הלאה. השלב הראשון הוא להגדיר את הקושי.
  2. לאחר הגדרת הקושי חשבו ביחד על דרכים שיסייעו לילד לקום מוקדם יותר, לארגן את התיק ערב קודם, להכין בגדים מראש. חלקו את המשימות ביניכם לבינו כך שיהיה ברור מה בתחום האחריות שלו ומה בתחום האחריות שלכם.
  3. מדדו את ההתנהלות – ברגע שהחלטתם על התנהלות הבוקר, וודאו איתו שהוא אכן עומד בה ובדקו אם היא מסייעת לו. במידה וכן, חזקו אותו שימשיך. במידה ולא, מצאו אסטרטגיה אחרת.

חשוב לתאם ציפיות ביניכם ולבין הילד ובין המורים שכן לא תמיד ה"בלגן" של הילד מפריע לו להתקדם או ללמוד ולעיתים הוא מצליח בדרכו שלו. לכן חשוב להגדיר מהו "בלגן" מוסכם ומתי צריך לשנות הרגלים.

זקוקים לייעוץ או אבחון אבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז?
אני מזמינה אתכם לצור קשר עם במרפאת באלנס

ד"ר שרון צחורי

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,
בעלת מרפאת קשב וריכוז Balance, בגני תקווה

אודות
מרפאה לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז, בגני תקווה, בקעת אונו - באלנס - Balance, לוגו

מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם

פוסטים אחרונים

מהתקשורת

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 102FM

אהבה לADHD - שיחה עם מיכל צפיר

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 103FM

הכי טוב של כולנו עם ADHD - שיחה עם מעיין אדם

רשתות חברתיות