פגיעה בתפקודים הניהוליים – מה זה?

מהו תפקוד ניהולי?

תפקוד ניהולי Executive Function מתייחס ליכולות הקוגניטיביות והמנטליות המסייעות לאנשים לעסוק בפעולה מכוונת מטרה. יכולות אלו מכוונות פעולות, שולטות בהתנהגות ומניעות אנשים להשיג את מטרותיהם ולהתכונן לאירועים עתידיים.

אנשים עם חוסר תפקוד ניהולי נאבקים לארגן ולווסת את התנהגותם בדרכים שיעזרו להם להשיג מטרות ארוכות טווח. הפרעת קשב וריכוז (ADHD או ADD) ותפקודים ניהוליים קשורים בקשר הדוק.

תפקוד ניהולי הוא אוסף של יכולות קוגניטיביות המסייעות לאנשים לווסת את התנהגותם וליצור תוצאות חיוביות. ישנם 7 סוגים עיקריים של ויסות עצמי הקשורים לתפקוד מנהלי, הכוללים: מודעות עצמית, ריסון עצמי, זיכרון לפעולה – לא מילולי, זיכרון פעולה – מילולי, ויסות רגשי, הנעה עצמית ותכנון ופתרון בעיות.

כיצד מתפתחות פונקציות ניהוליות?

הפיתוח של פונקציות ניהוליות אינו מתרחש בבת אחת אלא ברצף, כאשר מיומנות אחת מתבססת על המיומנות הבאה. החלק הקדמי של המוח, מתווך תפקוד ביצועי ומכיל 4 מעגלים עיקריים:

  • מעגלים אלו כוללים את מעגל ה"מה" השולט בזיכרון העבודה
  • מעגל ה"מתי" שעוזר לארגן את סדר הפעילויות
  • מעגל ה"למה" השולט ברגשות
  • ומעגל ה"איך" השולט במודעות עצמית .

תפקודים ניהוליים מפותחים במלואם עד גיל 30. עם זאת, אנשים עם אתגרי תפקוד מנהלים או הפרעות קשב וריכוז עשויים לחוות עיכובים בהתפתחות, אשר ישפיעו באחד או יותר מהמעגלים הללו, אשר יכולים להשפיע על זיכרון, תכנון, ויסות רגשי ומיומנויות חברתיות.

אבחון ADHD, טיפול והתערבות יכולים לסייע בחיזוק התפקודים הניהוליים של ילדיכם. אם אתה או ילדך מזהים תסמינים של אתגרי תפקוד נהולים או הפרעות קשב וריכוז, ניתן להתייעץ  עימי כדי ללמוד מהן אפשרויות הטיפול.

מהם התסמינים של חוסר תפקוד מנהלי?

אנשים הנאבקים בתפקודים ניהוליים עשויים להפגין את התסמינים הבאים:

  • קושי בתכנון ומעקב אחר אירועים עתידיים (עיוורון זמן)
  • חוסר יכולת לחבר פעולות כדי להשיג מטרות ארוכות טווח
  • קושי בהתארגנות, ארגון חומרים וקביעת לוחות זמנים
  • קושי לשלוט ברגשות ובדחפים
  • קושי בניתוח ועיבוד מידע

כאשר לאדם יש פונקציות ניהוליות חלשות בתחומים מסוימים, הוא עלול להתקשות בביצוע משימות ביעילות. אנשים עם חוסר תפקוד ניהולי והפרעות קשב וריכוז נאבקים בדרך כלל בתסכול, התחלה וסיום של משימות, היזכרות ומעקב אחר הנחיות מרובות שלבים, שמירה על המסלול, ניטור עצמי ואיזון דרישות שונות (כגון ספורט ואקדמיה).

תפקוד ניהולי והפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה המבוססת ביולוגית ופגיעה התפתחותית בתפקודים ביצועיים – מערכת הניהול העצמי של המוח. בעוד שרוב האנשים עם הפרעת קשב וריכוז יחוו תחומים רבים של פגיעה בתפקוד הניהולי, ייתכן שיש הפרעות בתפקוד הניהולי ללא הפרעת קשב וריכוז.

אנשים עם ADHD נוטים לסבול מהפרעות ב-6 קטגוריות של תפקודים ניהוליים:

  1. הפעלה – מתייחסת לארגון משימות וחומרים, הערכת זמן והתחלה.
  2. מיקוד – הכרוך במציאת תשומת לב, שמירה והעברת תשומת לב לפי הצורך.
  3. מאמץ – הכולל ויסות ערנות, שמירה על מוטיבציה ומהירות עיבוד.
  4. רגש – העוסק בניהול תסכול ווויסות רגשות.
  5. זיכרון – הכולל שימוש בזיכרון עבודה וגישה לזיכרון.
  6. פעולה – הכוללת ניטור וויסות פעילות גופנית.

להפרעות בתפקוד הניהולי יכולות להיות סיבות שונות, כולל תורשה, במיוחד בהפרעות קשב וריכוז, פגיעה בקורטקס הפרה-פרונטלי, חשיפה חוץ גופית לשימוש בחומרים, טראומה או הזנחה חמורה. מחקר מצא שאנשים עם הפרעות, מחלות או פציעות הפוגעות בקליפת המוח הקדם-מצחית נוטים יותר לחוות קשיים בתפקוד הניהולי. חיוני להתחיל לעזור לילדים עם הפרעות בתפקוד ניהולי מוקדם ולהכיר בבעיות הנלוות כך שילדים לא ירגישו טיפשים או עצלנים.

תוכניות לשינוי התנהגות כמו צ'ק ליסט או כרטיסי דיווח יומיים יכולים להיות יעילות עבור ילדים, אך חשוב לציין שילדים עם ADHD עלולים להשתעמם אלא אם כן ישתפו פעולה ביצירתם. אציין כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מועיל לעתים קרובות לאלה עם חוסר תפקוד ניהולי, מכיוון שהוא מספק התערבויות ברגע.

טיפול בתפקוד ניהולי

ניתן להשתמש במגוון אסטרטגיות לטיפול בתחומי החולשה הקשורים לחוסר תפקוד ניהולי. מרפאים בעיסוק או בדיבור, פסיכולוגים או מורי קריאה יכולים לסייע בלמידה כיצד לנווט באזורים בעייתיים. שילוב של טיפול קוגניטיבי התנהגותי עם טיפול תרופתי במצב בו יש גם  ADHD נמצא יעיל בטיפול בליקויים בתפקוד מנהלים כגון בעיות עיכוב, ויסות רגשות, ניהול זמן ותכנון.

כדי לתמוך באנשים עם חוסר תפקוד ניהולי, מומחים מציעים לשנות את הסביבה כדי לקדם את השלמת המשימה.

מבוגרים עשויים להשתמש בעזרים חיצוניים כגון כרטיסים, שלטים, סמלים, פתקיות, רשימות, יומנים ואפליקציות כדי לפצות על חוסר זיכרון עבודה.

ניתן  להשתמש במכשירים כגון שעונים, טיימרים, מחשבים, מונים וכלים אחרים למעקב אחרי הזמן ניתן ליישם מערכת של מתן מוטביציה חיובית, כגון: נקודות הצלחה, אחריות בעבודה ובבית הספר, וכרטיסי דיווח יומיים כדי לחזק את השגת היעדים.

מוזמנים לפנות אלי לייעוץ ואבחון תפקודים ניהוליים והפרעת קשב וריכוז אצל ילדים ומתבגרים – צרו קשר עכשיו

ד"ר שרון צחורי

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,
בעלת מרפאת קשב וריכוז Balance, בגני תקווה

אודות
מרפאה לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז, קרית אונו - באלנס - Balance, לוגו

מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם

פוסטים אחרונים

מהתקשורת

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 102FM

אהבה לADHD - שיחה עם מיכל צפיר

ראיון עם ד"ר צחורי - רדיו 103FM

הכי טוב של כולנו עם ADHD - שיחה עם מעיין אדם

רשתות חברתיות