מהו נוירופידבק וכיצד הוא יכול לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

נוירופידבק, הידוע גם בשם ביופידבק EEG, הוא סוג של פידבק המשתמש בהצגה חזותית בזמן אמת של פעילות מוחית, כדי ללמד אנשים לווסת את גלי המוח שלהם. ניתן לעשות זאת באמצעות חיישנים הממוקמים על הקרקפת, המודדים פעילות חשמלית במוח.

בהקשר של הפרעת קשב וריכוז, נוירופידבק יכול לעזור לילדים עם ADHD ע"י הכשרתם להגביר את הפעילות באזורי מוח מסוימים הקשורים בקשב ושליטה בדחפים. זה יכול להוביל לשיפורים בתסמינים כמו אימפולסיביות, היפראקטיביות וחוסר תשומת לב.

מחקרים על נוירופידבק עבור ADHD הראו תוצאות מבטיחות, כאשר כמה מחקרים מצאו שזה יכול להיות יעיל כמו תרופות בהפחתת התסמינים:

מחקר שפורסם ב-Journal of Child Neurology בשנת 2013 מצא כי נוירופידבק עשוי להיות יעיל כמו תרופות בהפחתת סימפטומים של ADHD. עם זאת, מחברי המחקר ציינו גם כי יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את התוצאות ארוכות הטווח של נוירופידבק עבור ADHD ולהשוות אותו עם אפשרויות טיפול אחרות.

מחקר אחר נוסף שפורסם ב-Journal of Clinical Psychology בשנת 2016 מצא כי נוירופידבק קשור לשיפורים משמעותיים בתסמינים של ADHD, כולל חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. עם זאת, חשוב לציין כי יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את היעילות של נוירופידבק עבור ADHD ואת התוצאות ארוכות הטווח.

חשוב לציין שיש לראות בנוירופידבק כטיפול משלים ולא כתחליף לאפשרויות טיפול אחרות.

מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מומחה לקשיי קשב וריכוז.

מוזמנים לצור איתי קשר לייעוץ בנושא.

ד"ר שרון צחורי

רופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת ADHD עם ניסיון של 25 שנה,